Spółka Euroterminal Sławków podpisała umowę inwestycyjną z Agencją Rozwoju Przemysłu w sprawie rozbudowy Euroterminala. Szacowany koszt inwestycji, jak poinformował prezes ARP Wojciech Balczun, to miliard euro.
W ramach modernizacji i rozbudowy euroterminala na Śląsku powstanie m. in. drugi terminal intermodalny z siedmioma nowymi torami. Plan zakłada również zamontowanie nowoczesnych urządzeń przeładunkowych, w związku z czym przepustowość ma wzrosnąć niemal dwukrotnie do 530 tysięcy TEU rocznie.
Złoty interes dla Polski
Podpisanie umowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu i Euroterminalem Sławków odbyło się przy udziale premiera Donalda Tuska. – Niedługo dojdzie praktycznie do podwojenia możliwości przeładunkowych tego logistycznego hubu, co oznacza, że w Sławkowie, w Polsce, będziemy mieli największy tego typu hub logistyczny w Europie. Tu nie chodzi tylko o bicie rekordów. Ten największy logistyczny hub w Europie to będzie złoty interes dla Polski – zapowiedział szef rządu.
Złotym interesem ma być udział – za sprawą terminala – Polski w odbudowie Ukrainy po zakończeniu wojny z Rosją. – Mówimy o setkach miliardów złotych, jakie świat, Europa i Ukraina będą wydawały na odbudowę Ukrainy. To m. in. po to rozbudowujemy ten węzeł logistyczny, to serce logistyczne Europy, żeby Polska na tym mogła zarabiać – dodał.
Strategiczna decyzja dla Polski i regionu
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak stwierdził natomiast w mediach społecznościowych, że rozbudowa Euroterminala Sławków to decyzja o strategicznym znaczeniu dla Polski i całej Europy Środkowo-Wschodniej. – Wzmacniamy naszą pozycję jako centrum logistycznego. Budujemy system transportowy na miarę XXI wieku – nowoczesny, zrównoważony i bezpieczny – ocenił.
Wskazał również, że inwestując w Euroterminal Sławków i zwiększając jego przepustowość, rząd zapewnia Polsce kluczową rolę na europejskim i światowym rynku logistyki i transportu. – Sławków to wyjątkowy punkt na mapie Europy – tu kończy się jedyna szerokotorowa linia w UE (LHS), biegnąca od granicy z Ukrainą – wyjaśnił.
Dodał ponadto, że terminal ma również strategiczne znaczenie obronne, ponieważ to infrastruktura podwójnego zastosowania, ważna nie tylko dla Polski, ale i całej Unii Europejskiej oraz NATO.